I made this widget at MyFlashFetish.com.

~~Daku ada kerna dikau pn ada~~ FOLLOW ME

makan madu memang manis pada awalnya

Posted 11:51 AM by EJA in
tak tahu kenapa tak semena-mena hati eja tersentap tatkala menontot cerita cekerama bertajuk bertaut kasih di tv3 jam 10PM sedikit  sinopsis cerita ini mengisahkan ttg seseorang yang berkawen dgn seorang wanita yang tidak dicintainya hampir 5thn berkawen namun rumahtangga mereka tidak mengecapi kebahagian tetapi dikurniakan seorang zuriat.

dan akhirnya perkenalan yg x dijangka dgn seseorang wanita yg menitik beratkan soal agama dan akhirnya lelaki ini jatuh cinta, pada awalnya isteri pertama mengizinkan suami nya berumahtangga tetapi kerana sifat cemburu nya yang meninggi menyebabkan berlakunya konflik.

apa yang boleh eja simpulkan dari cerita  tu..memang tak salah utk berpoligami, allah s.w.t juga tidak mengharamkan poligami dan allah membenci org yg bercerai berai.kalau sudah itu takdirnya bagi seseorang lelaki berpoligami maka berpoligami lah tetapi dgn syarat harus berlaku adil dan si wanita ataupun isteri pertama harus ikhlas membenarkan si suami berpoligami apa yang eja ingin tegaskan disini, peranan suami mgg manis dan mudah utk mengeluarkan kata " abang janji akan berlaku adil pd kedua2 nya sekali" harus di ingat bukan mudah berlaku adil,sedangkan beristeri sorang pun kadang kala isteri itu merasa tidak adil padanya terhadap sesuatu perkara inikan pula dua isteri.

si isteri pula mudah melafazkan kata2 ini ketika si suami meminta izin berpoligami "tak apalah abang saya rela dimadukan, saya ikhlas" harus di ingat ikhlas itu bukan hak kita, siapa kita nak menentukan ikhlas, ikhlas itu hak allah, biar seribu kali kamu ucapkan ikhlas rela tetapi bila kamu lihat si suami bermesra dgn madu kamu, knp kamu rasa cemburu, sakit hati lalu menangis separuh mati didalam bilik, adakah itu dinamakan ikhlas rela???

kepada para lelaki yang berhasrat berpoligami bukan dgn cara menggunakan alasan " nak ikut sunnah nabi berkahwin empat" harus di ingat nabi berkahwin/berpoligami kerana perintah allah dan nabi berkahwin lagi dengan janda bertujuan utk membantu.

Ramai juga sahabat eja di facebook yg berkongsi pandangan tentang isu ini


*** mungkin ada pendapat dan pandangan lain dari sahabat blogger tentang poligami ini


4 comment(s) to... “makan madu memang manis pada awalnya”

4 comments:

Lelaki Ini said...

tengok jugak cerita semalam..
hehehe


dah followed blog nieyh!



EJA said...

lelaki ini: tgk juga, cerita tu best cuma rasa byk ruang kosong..heheh



Yumida said...

klo de forum bincangkn psl poligami..tersentap jgk dgr....hmmmmm


follow here



EJA said...

yumida: betul tu.. kalau eja plk berdebat pasal poligami saya mgg nak menang..heheh