I made this widget at MyFlashFetish.com.

~~Daku ada kerna dikau pn ada~~ FOLLOW ME

CINTA & CITA2 KNP PERLU PERPISAHAN

Posted 1:21 AM by EJA in
BACA LAH BUKAN LUAHAN HATI EJA TAPI TERJUMPA NOTA ORANG LALU WAT ENTRY  sini klik klu nk tgk

tatkala malam menjelang hati ku pula sayu mengenangkan diriku..masa semakin mencemburui ku dan umur makin memintasku,aku mula tertanya2 antara dua cinta dan cita2 yang mana harus ku beri tumpuan,sebelah tangan ku inginkan cita2 dan sebelah lg inginkan cinta.kadang2 aku menepis perasaan semua itu dan berazam untuk lebih fokus terhadap pelajaran ku itu yg paling utama krn x sabar ku ingin membahagiakan insan yg kusyg ibu bapa ku dan ingin mengecap kejayaaan dan kerjaya yg ku impikan selama ni.Tapi perasaan itu kembali menyapa " sampai bila dikau nk begini lihat semua teman mu sudah punya pasangan lepas belajar mereka bekerja dan mendirikan rumahtangga,sedangkan dikau masih tidak mempunyai pasangan hidup"

lalu dgn pantas aku menepis bisikan itu  " argghhh nanti bila dah kerja nanti daku carilah teman hidup apa susah atleast blh fokus dgn si dia" tapi kadang2 ku tertanya blh jumpa ke lelaki yg benar2 setia tat kala kini?? blh jumpa ke lelaki yg betul2 baik??? lalu ku buntu aku meminta pertolongan dengan insan yg paling rapat dgn ku..insan itu menasihatiku " antara cinta dan cita2 adalah 2 benda yg berbeda cita2 hanya blh dtg sekali seumur hidup manakala cinta blh datang 2 3 kali dlm hidup termasuk la cinta monyet masa zaman sekolah ( monyet pn pandai bercinta naa). sekarang fokus pada pelajaran itu yg utama cinta akan menyusul kemudian..

dalam mencari insan yg benar2 setia dan baik memerlukan masa yg lama..ia memerlukan pemerhatian dan pantauan yg rapi.buat masa sekarang dikau masa sibuk dgn pelajaran mu x ada masa untuk semua itu.. selepas mendapat nasihat darinya hati mulai tenang dan pendirian ku teguhkan..aku akan menepikan soal hati dan cinta ku..akan ku genggam cita2 ku dan harapan kedua ibu bapa ku itu yg utama ..buat insan yg sudi memberikan nasihat amat ku hargai,tidak kan ku lupakan hingga akhir hayat ku.



12 comment(s) to... “CINTA & CITA2 KNP PERLU PERPISAHAN”

12 comments:

BUJANG SUSAH said...

Salam

cuba tengok katSINI



eja said...

bujang senang: entry awak dan entry eja mgg ada kena mengena..eja suka entry awak tu..terima kasih link kan kt eja segala kekusutan dan kekeliruan utk memilih yg mna satu telah terjawap..intipati yg eja dapat KEUTAMAAN...menuntut ilmu seharusnya menjadi perkara pertama kepada mahasiswa.



MataHati @ MH said...

kejar cita-cita...
semoga dalam perjalanan mengejar cita-cita tu anda akan bertemu cinta sejati...



eja said...

matahati: terima ksh atas nasihat anda tu..betul tu semoga dalam perjalanan eja mengejar cita-cita eja akan bertemu cinta sejati dan terus kejinjang pelamin hendaknya :)



Dawa said...

ehm berat topik ni. tp pada saya kedua2 perlu seimbang. tp kena tgk kita di takuk mana skg. jika masih belajar, kejar cita2 dulu. jika sudah bekerja, eloklak mencari cinta dan diketepikan dulu soal kenaikan pangkat dan mengejar gaji tinggi kerana jika dah lanjut umur, dah payah mencari cinta dan mendapat zuriat



pipoq said...

kalau masih menuntut ilmu, tumpukan dulu perhatian pada pelajaran..cinta tu letak nombor 3..

eh, no 2 tu ape ? yang no 2 tu la cita cita..

cinta walaupun perlu dicari tak semestinya harus dikejar..kalo tengok pada sekeliling, berapa banyak kita nampak cinta terbiar dan cinta tercemar..pehtu frust nonggeng..tak leh nak study..

tetapkan niat tu..banyakkan berdoa..InsyaAllah kalo kita tak mencari pun pasti DIA akan datangkan untuk kita..



eja said...

dawa: betul tu utama kan yang mana perlu dulu kan..betul tu klu dah lanjut usia org kata berat jodoh..hehe yg susah dpt anak tu pn eja sokong mgg klu kawen lambat susah nk dpt anak sbb faktor usia syuqran follow and komen my blog ;)



eja said...

pipoq:betul cakap awak tu jodoh akan dtg dgn sendiri nya kerana allah telah menetapkan jodoh masing2 pd hambanya cinta x perlu di cari ia akan dtg sendiri kan?? syuqran sudi follow dan komen blog eja..susulan balas dari eja akan menyusul ke blog anda ;)



NajihahElFaizah said...

thanks for dropping by my blog :)
dan eja suruh saya komen ini. hehe.

saya pernah merasakannya, kekadang rasa jeles jugak, kawan2 dah ada, dah btunang, dah bnikah semua. sedangkan, diri sendiri ni, ajnabi mcm susah je nak dekat. T__T :p

tapi agak terubat jugak, bila terbaca satu post dekat emel. dan saya share dekat kelab jabatan saya. cubalah tengok link ini..

>> http://kufah-ukm.blogspot.com/2011/01/cinta.html

semoga bermanfaat ^^,



eja said...

najihah:najihah syuqran atas link yg penuh bermakna alhamdulillah lps baca eja tenang sekali.mgg tatkala ini eja benar2 perlukan teman utk memberi nasihat..najihah eja tertarik dgn ayat ini “Dan janganlah kamu seperti perempuan yang meng­uraikan benangnya yang su­dah dipintal dengan kuat men­jadi bercerai-berai kembali.
“Ketika di­tiupkan ruh pada anak manu­sia tatkala ia masih di dalam perut ibunya sudah ditetap­kan ajalnya, rezekinya, jodohnya dan celaka atau bahagianya di akhirat”.



Ieqa Swetluv said...

ika dulu pernah ada dilema sama ada cinta, keluarga dan cita2... kemudian bila ika fikir2kan semula, selagi masih muda ni, better tumpukan pada family dan study, nanti bila tiba masanya cinta itu akan datang selagi kita bermohon dan berserah pada-Nya.. InsyaAllah jodoh yang baik adalah untuk orang2 yang baik =)



eja said...

ika: betul tu tumpukan mana yg utama dulu..eja setuju ckp ika wanita yg baik hanya utk lelaki yg baik lelaki yg baik hanya utk wanita yg baik :) tq follow me and komen..