I made this widget at MyFlashFetish.com.

~~Daku ada kerna dikau pn ada~~ FOLLOW ME

MUNGKINKAH JODOH KU DISINI

Posted 5:34 AM by EJA in
selalu mendengar dan membaca orang berbicara soal jodoh dan semua yang berkaitan dengan jodoh..lalu penulis blog ingin juga membuat entry berkenaan "JODOH" hehe

Kita memiliki pasangan masing-masing, mula-mula berjauhan, kemudian bergerak saling mendekati, lalu ada yang dipersatukan dalam jarak dan waktu, namun ada yang berhenti dalam jarak yang tak terlalu jauh tapi tak bertemu atau  ada yang makin menjauhi. Bahkan kadangkala jodoh kita sebenarnya sudah ada di depan mata, tapi kerana amalan yang buruk sehingga kita tak segera dipersatukan. Allah sentiasa memberi pasangan hidup bagi setiap orang, namun tidak semua orang mudah menemukan jodoh mereka, ada yang cepat ada yang lambat Bagi yang dilambat, ini menjadi latihan kesabaran, jika mampu menghadapinya dan berserah diri kepada Allah maka akan dimudahkan bertemu jodoh buatnya. Di dalam Islam ada tips menjemput jodoh.jemput jodoh?perkataan baru..
1. Berdoa memohon kepada Allah dan berprasangka baiklah pada Allah untuk dimudahkan menjemput jodoh anda. Sebagaimana Firman Allah. "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadaKu tentang AKU, maka (jawablah), bahwa AKU sangat dekat, AKU mengabulkan permohonan orang yang memohon kepadaKU, …" (Qs. 2:186) "Qadha (ketentuan Allah) takkan tertolak kecuali dengan doa …" (HR Tirmizi)

2. Beramal solleh, berbakti kepada orang tua, perbanyakan sedekah, menolong orang dalam rangka meningkatkan kualiti keimanan & ketaqwaan menjadi lebih baik agar Allah memberikan pasangan yang memiliki kualiti yang juga sama tingkat kebaikannya. "Dan perempuan baik adalah untuk laki-laki baik dan laki-laki baik adalah untuk perempuan baik pula" (QS. an-Nur : 26).

 3. Kepada jodoh, hendaknya jangan terlalu ideal, setiap orang punya kekurangan. Jadikanlah kita sebagai kriteria yang ideal. Jika kita mengharapkan jodoh yang baik maka jadilah orang yang baik, kerana hati yang baik akan bertemu dengan hati yang baik. Hati yang buruk akan bertemu dengan hati yang buruk pula.yg penting berdoala agar dipertemukan dgn pasangan yg dapat membimbing kita ke jalan Allah.

P/S penulis blog: Sahabatku yang "single" ingin segera menikah. Jangan berputus asa, memohonlah pd Allah maka Allah akan kirimkan jodoh yg terbaik dari sisiNya untuk anda.


11 comment(s) to... “MUNGKINKAH JODOH KU DISINI”

11 comments:

Nana said...

waaa,teruja baca..selalu jugak mengeluh bila takde pakwe..tapi lupa nak berdoa pada Allah..



Nana said...

mana post eja yg lain2?xnmpak punn



EJA said...

@nana: biasalah manusia..x pe pas ni berdoa kpd allah ye semoga dipermudahkan jodoh nana..



EJA said...

nana: ada la entry yg lain2 kat bawah ni..cuba roll..hehhe



Pecinta pink^^ said...

berdoa semoga dipertemukan jodoh,,jodoh pertemuan ketentuan Tuhan,,kita haruslah berusaha:)



EJA said...

pecinta pink: betul tu usaha..doa dan tawakal :)



DakwatHitam said...

:) jalan2 cni



EJA said...

Dakwat hitam : terima kasih otw nk jln rumah awak ni..hehe



Pencari ALLAH said...
This comment has been removed by the author.


Pencari ALLAH said...

Ajaran Al-Quran tu banyak mengajar. Tinggal kita untuk mengikutinya atau tidak.



EJA said...

pencari ALLAH: benar kata saudari tu..