I made this widget at MyFlashFetish.com.

~~Daku ada kerna dikau pn ada~~ FOLLOW ME

2011 Penyimpan Rahsia 2012 Tidak lagi

Posted 11:33 AM by EJA in
Entry kali ini dicoretkan betul2 tepat jam 12.00 tgh malam tahun baru ‎2012 masihi bersamaan 1433 hijrah,selamat tahun baru diucapkan tutup lah sudah buku lama buka lah buku baru dgn lembaran dan catatan dimulai dengan amalan kebaikan hendaknya. sungguh terasa pilu malam ni kerana telah meninggalkan tahun 2011,sambil menaip entry dan mendengar serta melihat betapa cantiknya bunga api dan mercun yg dipasang dikawasan PJ dan KL teringat pula saya tentang sesuatu..

sedikit cerita mengenai diri saya, siapa yang rapat mungkin tahu dan mungkin tidak, ramai sahabat yang suka bercerita dan meluahkan rasa dan perasaan sedih suka dan duka kepada saya, saya pun tak tahu kenapa mereka begitu selesa bersembang dan bercerita kpd saya walhal sy ni paling tak suka bercerita atau meluahkan rasa apa2 pada org biarlah saya pendam sendiri,sy ingatkan waktu dibangku sekolah dan di IPTA sahaja rakan yang akan berkongsi rahsia mereka, tak sangka pula bila memasuki alam pekerjaan ada juga 2,3 org rakan sekerja yang suka bersembang dan bercerita kisah mereka pada saya..

bila ditanya kenapa cerita dengan saya?? jawapan yg sama seperti waktu saya masih dibangku sekolah "mereka selesa berbual dan meluahkan perasaan dan bercerita dgn saya kerana mereka rasa saya jenis yg tak suka bawa mulut dan mencerita kan hal org lain,yg paling penting mereka sukakan nasihat dari saya" kenyataan bahaya ni..terus terang saya katakan sy mgg tak kisah jika ada yg berbicara sesuatu masalah yg mereka hadapi yg paling penting tidak mengaibkan mana2 pihak.

salah satu faktor knp sy suka menjadi pendengar dan penyimpan rahsia org selagi tak mengaibkan kerana "bila sahabat/ahli keluarga hadapi masalah dan meluahkan pada sy,pertama terpancar wajah lega dan tenang di raut wajah mereka,kedua rasa ringgan sedikit beban yg mereka tanggung,ketiga cuba memberi nasihat yg positif,keempat bertambah pengalaman dlm hidup sy dr kisah mereka sy harap sy lebih matang dlm hidup.

**Alhamdulillah so far tiada lagi sahabat yg cuba ambil kesempatan krn mereka tahu siapa saya,kalau dulu spt tahun 2011 dan sebelumnya saya seorang pendengar dan penyimpan rahsia, diharapkan thn 2012 masalah yg dihadapi sahabat2 sy akan selesai dgn cara baik.Anda kat luar sana pun seorang penyimpan rahsia yang baik ke???


30 comment(s) to... “2011 Penyimpan Rahsia 2012 Tidak lagi”

30 comments:

iz said...

kebetulan..
sama la kita..pendengar, bukan pencerita..hehe



EJA said...

yeke..tak sangka kita sama..dengarlah selagi ia tak mengaibkan mana2 pihak,sekurang2nya kita dpt meringgankan beban mereka..ia tepat sekali bukan pencerita..heeh



Ezad Skytech said...

kalau apa yang diceritakan tu betul2 rahsia..baik kita simpan je rahsia tu...kan..:D



EJA said...

iye setju dgn Ezad.kalau yg dicerita kan tu rahsia dan tidak mengaibkan sesiapa biarlah kita simpan rahsia tu sbb org hanya bercerita pd org yg btl dia percaya :)



أحمد فيصل said...

ikut buku psikologi yg saya penah baca, untuk membuatkan org laen suka kat kita adalah dengan menjadi pendengar yg baek..
mmg lumrah manusia suka bercakap, dan dia perlukan pendengar..
menjadi pendengar yg baek bukan bermaksud kita mendengar sahaja.. tetapi kita mendengar dan respon dgn baek terhadap apa yg kita dengar, diikuti dengan penyesuaian emosi dgn si bercakap.. :)
hehe.. sedikit perkongsian ilmu..



EJA said...

syuqran jazilan saudara ahmad atas perkongsian yg amat bermakna.. alhamdulillah rasa sgt2 lega lepas baca info ni..sekurang2 nya saya dah lakukan perkara yg baik,x dpt membantu dr segi kewangan dgn menjadi pendengar dan menasihati pun sudah mencukupi kan.. (^_^)



senijalanan said...

itulah kepercayaan dan keyakinan..

bila seseorang tu snggup mnceritakn segalanya pd kita mknanye dia prcya dan yakin pada kita.

so, kita ptt hargainya, jgn smpai org hlng kprcayaan pd kita..:)



Syafiq Ahadin said...

Somehow, Azam baru, yeah! Berusaha nak capai! :)
Happy New Year!



ijA said...

alhamdulilah..muhasabah diriku ini yang selalu leka dan alpa..kita lebih suka menjadi pendengar yang setia tetapi bahaya jugak,,kene jaga tutur bicara kita supaya tidak menceritakan aib orang lain kepada orang lain...syukran di atas entri ni.nice..



Chegu said...

hai cik eja..selamat tahun baru ye..hehehe, tolong orang selalu, insyaAllah, Allah tolong kite time kite susah t, insyaAllah



EJA said...

betul tu senijalanan ingat pepatah ini biar org tak suka asalkan org percaya kan..bukan sng nk dptkan kepercayaan org ni :)



EJA said...

happy new year syafiq hopefully u get what u want :)



EJA said...

ija: iye betul tu mgg risiko jika banyak rahsia org kita simpan, yg penting jgn sesekali mengaibkan cerita pd org lain :)

pepatah baru:

PANDAI DENGAR PANDAI SIMPAN ^_^



EJA said...

selamat tahun baru chegu, insyallah begitu lah harapan nya berbuat baik semoga dibalas dgn kebaikan juga :)



ibn suhaimi™ said...

Salam Tahun baru dari bumi jordan iya^_^ usah jemu menulis



EJA said...

walaiakumsalam selamat thn baru kembali..alhamdulillah jauh datang dari bumi jordan..syuqran jazilan ya..insyallah akan terus menulis dan berkarya (^_^)



ridzuan sujari said...

moga saya jadi pembaca setia eja..
hehe..



EJA said...

syuwran jazilan kpd saudara ridzuan sujari,sy pun harap dpt menjadi pembaca setia blog saudara juga (~_^)



Pencari ALLAH said...

Sikap yang terpuji :)



EJA said...

syuqran jazilan ye pencari allah, cantik dan indah nama tu..ukhwahfillah :)



puteri cahaya. said...

Alhamdulillah, eja awak seorang motivator yg beretika!..huhuhu... congrates. Pu3 pun insyaAllah, cuba menjadi seorang penyimpan rahsia yg baik...amin...



EJA said...

terima kasih puteri atas ucapan tu..alhamdulillah insyallah kita akan sama2 cuba menjadi pendengar dan penyimpan rahsia yg beretika..hehe



AL-QASSAM said...

Jom kita ambil cakna pasal mahasiswa pula di sini:
Masa untuk Perubahan



EJA said...

AL-QASSAM : syuqran jazilan atas link tu ye.. on the way open that website :)



X boy said...

Selamat tahun bru terima kasih kerana follow.

jemput datang ke http://crosshair360.blogspot.com



EJA said...

x boy: selamat thn baru sama2 salam ukhwah :)



Muaz Faris said...

moga tahun baru berubah jadi lagi baik.. tu mmg azam tiap2 tahun la kan..

nanti tahun depan cakap benda sama lagi kan.. hehe



EJA said...

muaz faris: kawan fb saya dan ahli blogger jgk kan..insyallah mgg itulah hakikat yg kita selalu ckp tp belum tentu blh laksanakan :)



asyraf ahmad said...

saya pun org suke luahkan smthg, tp saya tak pernah dgr. hahaha. kalo dgr pun, esoknye aku lupe dah ape ke halnye member2 aku smalam. haha

happy 2012
Ur blog should be in my bwalking list 2012?check it out at ACAPSUUR



EJA said...

asyraf ahmad: awak ni seorang yg kelakar la..hurmm x mau dgr ek nanti bila awak nak luahkan apa2 kwn2 awak akan what dont know je kt awak baru awak tau..hehe

happy 2012, done visit your blog :)